Karbantartás

Egy weboldal, honlap karbantartása megkerülhetetlen. Ebben a felgyorsult világban - szinte - minden változik. Ami ma még releváns információ az holnap már érvényét veszítheti és ugyanígy van a biztonság terén is.

Biztonsági frissítések, javítások

Miután a szerveroldali programok, leírónyelvek is fejlődnek, természetes velejárójuk, hogy hibák, biztonsági rések, sebezhetőségek látnak napvilágot még ha nem is minden nap de rendkívül gyakran.

Vannak a rossz emberek, akik kihasználják ezeket a réseket - általában kis programokat írnak (robotok) amit ráengednek az internetre, hogy keressenek olyan weboldalakat ahol az ismert hibákat nem javították ki - és ezeken keresztül hozzáférjenek bizonyos "kényes" adatokhoz amelyek amúgy nem publikusak de szerves részei egy weboldalnak, (pl.: e-mail címek) és ezzel visszaéljenek.

Aztán vannak olyanok is akiknek ez a munkája, hogy hogy még mielőtt a rossz emberek felfedezhetik, ki tudják azokat javítani. Gyakori az is, hogy egy-egy programozó a munkája során egyszerűen felfedez, találkozik olyan hibákkal sebezhetőségekkel amikkel nem visszaél hanem tudatja a fejlesztőkkel, hogy megtehessék a szükséges lépéseket. Valójában ők a hekkerek, bár a köznyelveben a hekker a gonosz, aki feltöri a weboldalakat és információs rendszereket. Ezzel szemben a szakma különbséget tesz közöttük hiszen egy etikusan eljáró hekker a fejlődést szolgálja.

Látható, hogy egy dinamikus weboldal esetében így, vagy úgy de szükség van a rendszeres időközönkénti karbantartásra. Ez nem egy egzakt idő amit általánosan elő lehet írni minden weboldal számára, de a jobb rendszerek - amilyen a Drupal is - megkönnyítik ezt a feladatot. Most nem mennék bele egy parttalan CMS kontra "Saját kód" vitába de kétségkívül ez az egyik nagy erényük a komplett rendszereknek, hogy erre is fel vannak készítve, mármint a biztonsági frissítésekre, azok minél előbbi alkalmazásukra.

Tartalmi és funkcionális frissítés

A másik nagy csoportja a karbantartásnak amikor maga az információ - amit a weboldalon közlünk - szorul frissítésre. Elég egy címváltozás, egy telefonszám csere, ami egy olyan embernek aki weboldalak készítésével foglalkozik szinte egy újj gyakorlat, de egy honlaptulajdonosnak még ha meg is tudná csinálni esetenként jóval tovább tart mint megírni az e-mailt amelyben a változtatást kéri, vagy felhívni a "webmesterét", hogy "lécci, lécci..."

Egy másik életszerű példa amikor bővül a szolgáltatás, vagy tevékenységek köre és ezt ezt a látogatókkal is szeretnéd tudatni. Olyannal is találkoztam már, hogy egy honlap tulajdonos úgy döntött (ha megjegyezhetem helyesen!), hogy szeretné a látogatóik e-mail címeit begyűjteni, hogy személyre szabott ajánlatokkal is tudjon kedveskedni.