A honlap elkészítésének díja

Ezt a tételt két tényező határozza meg elsősorban. Az egyik a szaktudás a másik pedig a ráfordított idő. Téves az az elgondolás, hogy ha valaki tapasztaltabb, akkor nyilván neki kevesebb idő szükséges az elkészítéshez. Ha alapos munkát végez valaki, akkor pont ellenkezőleg!

Egy - jó és hatékony - honlap nem csak a grafika és a megfelelő kódok elkészítéséből áll. Az apró de fontos beállításoktól kezdve a tartalom, valamint a (kereső)kifejezések és hivatkozások szakszerű elhelyezéséig sok olyan "teendő" van ami elengedhetetlen akkor, ha a keresőkben szeretnénk jó pozíciót elérni, azaz azt szeretnénk, hogy megtalálható legyen.

Utóbbit szokták keresőoptimalizálásnak hívni ami igazából a honlap optimalizálása azért, hogy a keresőkben jó helyezést érjen el. Az, hogy ez ma már önálló szolgáltatásként is elérhető pont azt bizonyítja, hogy sok honlap létrejöttekor nem, vagy nem kellő alapossággal, hozzáértéssel "optimalizálták".

A honlap készítés klasszikus menete

Vegyük a klasszikus, vagy általánosan elterjedt gyakorlatot. A leendő honlaptulajdonos megkeres egy szakembert, céget. Az egyszerűség kedvéért hívjuk őket tulajdonosnak és webmesternek. Az árajánlat kérős részt most hagyjuk ki, tételezzük fel, hogy Tulajdonos eldöntötte melyik Webmesterrel szeretné elkészíttetni.

  • Tulajdonos elmondja (leírja) elképzeléseit, hogy szeretné ha megjelenne a bemutatkozás, termékeinek, vagy szolgáltatásainak a bemutatása, a referenciái valamint a leendő látogatói tudjanak vele kapcsolatba lépni.
  • Webmester meghallgatja majd megkérdezi, hogy van-e esetleg valami elképzelése már arra vonatkozólag, hogy hogyan nézzen ki (design) és mit szeretne a honlappal elérni, mi a célja. Azaz információt gyűjt, felméri az igényeket.
  • Mivel Tulajdonos használta már az internetet így jobb esetben van egy szubjektív véleménye arról, hogy mi a szép, milyen egy jó honlap. Gyakori, hogy egy-két weboldalt megmutat Webmesternek, hogy "valami ilyesmit" szeretne.
  • Webmester elkészíti a terveket majd megmutatja Tulajdonosnak.
  • Tulajdonos a megfelelő egyeztetések után rábólint, hogy igen, legyen ilyen.
  • Webmester nekilát elkészíteni a weblapot és amint van kézzelfogható eredmény megmutatja tulajdonosnak.
  • Tulajdonosnak tetszik - hiszen részt vett a tervezés folyamatában - de megkérdezi Webmestert, hogy "nem lehetne-e..." mire Webmester mondja, hogy természetesen lehet.
  • Webmester kielégíti az "újonnan" felmerült igényeket, majd megmutatja Tulajdonosnak.
  • Tulajdonosnak tetszik - hiszen ő maga kérte - de megkérdezi a Webmestert, hogy "nem lehetne-e..." mire Webmester mondja, hogy természetesen lehet, majd ismét elvégzi a módostásokat.

Elérkeztünk a tartalom feltöltése, elhelyezése részhez. Tapasztalataim szerint egy leendő honlaptulajdonosnak megvannak az elképzelései arról, hogyan nézzen ki, milyen legyen a színvilág, hány darab menüpont legyen, de ritkán van meg maga a tartalom (szöveg, képek). Sokan úgy képzelik, hogy kell egy "kész" honlap amibe majd utólag - de még a publikálás előtt - feltölti a megfelelő menüpontokhoz a a megfelelő tartalmat.

Induljunk ki abból a szerencsés helyzetből, hogy rendelkezünk magával a tartalommal is így a Webmester elhelyezi és a megfelelő tesztelés és finomhangolás és élesítés után átadja a weboldalt a Tulajdonosnak. Ezidáig legkevesebb 10-15 munkaóra, ha egyedi designról beszélünk ennek minimum 3-4-szerese ami felmerült. Az "egyediség" külön téma ezért erről itt olvashatsz bővebben. Ha nincs meg a tartalom, akkor akármilyen körültekintő is volt a webmester, szinte biztos, hogy szükség lesz "utólagos" finomhangolásra ami ismét idő!

Az elkészítésre fordított idő drasztikus csökkentése

Az előző példából talán jól látszik, hogy van egy jókora "bizonytalansági" tényező, mégpedig a tervezés folyamata és az azt követő finomhangolás. Ezt az időt a legtöbb webmester beleépíti az elkészítés díjába, hiszen tapasztalatból tudja, hogy ez mennyi időt fog igénybe venni. Ideális esetben mindkét fél megelégedésére.

Talán nem árulok el titkot azzal, hogy egy átlagos céges honlap milyen információkat tartalmaz.

  • mit, hogyan
  • ki, miért
  • hol

Ennek oka nem véletlen, hiszen az internetet elsősorban információszerzésre használjuk. Ezért tartalmazza a legtöbb céges weboldal a bemutatkozás, termékeinek, vagy szolgáltatásainak, referenciáik, kapcsolat menüpontokat és az azokhoz kapcsolódó tartalmakat. Ezek pont lefedik azt az igényt amit a látogatók meg szeretnének tudni első körben!

Az ilyen típusú honlapokat én névjegykártya weboldalnak hívom. Miután ilyen pontosan meghatározható az, hogy mi szerepeljen egy honlapon, így csak erre kell koncentrálni.

Weboldal készítés két óra alatt (?)

A Tulajdonos ha vette már a fáradságot és befektette azt az energiát, hogy ezeket összeszedje, a rendelkezésemre bocsássa, akkor egy speciális rendszer segítségével nekem kettő, azaz kettő óra kell ahhoz, hogy egy hatékony honlapot elkészítsek.

Erről a Digitális Futószalag webhelyen olvashatsz bővebben.